Italienaren Giovanni Michelotti kom att rita i princip alla Triumphs modeller - så då vore det ju naturligt att bygga en exklusiv Triumph i Italien. Han började sin lärotid inom formgivning hos Stabilimenti Farina. Därifrån kom han att ha gå vidare till Vignale, Ghia-Aigle, Monterosa, Scioneri, Viotto och Allemano innan han satte upp sin egen studio i slutet av femtiotalet.
Ett tidigt uppdrag där var en facelift på nu lite ålderstiga Standard Vanguard. Vanguarden skulle även ersättas, det som skulle komma att bli Triumph 2000.
Men tillbaka till 1958. Salvatore Ruffino var den som hade agenturen för Standard och Triumph i Italien, han ville se en egen Italiensk version av Triumph, och presenterade en plan för dom att leverera 1 000 chassin som skulle förses med kaross från någon Italiensk formgivare. Vilken var dock inte klart ännu.
De flesta i gebitet hade fullt upp, men så blev Ruffino introducerad för Michelotti, som snabbt tog fram ett par skisser hur den borde se ut.
Vignale fick bygga prototypen som visades upp på Turinmässan 1958.
Första bilen blev kanske lite för extrem och uppvisade en del negativa köregenskaper. Den byggdes om och visades upp igen tillsammans med en annan färdig bil på mässan året efter. Responsen blev överväldigande positiv.
Bil nummer ett åkte till England för testas hos Standard-Triumph, bil nummer två tog Ruffino själv hand om.
Nu skulle man börja bygga den också, det gjorde man hos Vignale, men med ett märkligt arrangemang. I Vignales regi byggdes de tretton första bilarna. Resterande kom också att byggas hos Vignale, men på en produktionslina som Ruffino hyrde av dem.
Under den italienska kostymen fanns ett ordinärt Triumph TR3-chassi och -motor, en tvåliters fyra på 95 hästkrafter.
Läs hela artikeln i Klassiker av
Mårten Carlsson här https://www.klassiker.nu/reportage/italia-triumphen-fran-italien